Blötmat

Mjau / Permalink / 23
Torrfoder kör vi till en början med Royal Canin Babycat och Kitten och när de säckarna är slut lär det bli Royal Canin Maine Coon Kitten och sen Maine Coon.
Anledningen till att det finns foder framtaget just för maine cooner är för storleken på bitarna som oftast är större så katten får något att tugga på, annars är det vanligt att de bara sväljer torrfodret helt.

Blötmat däremot har jag funderat en del på, alla säger att i alla fall unga katter ska äta blötmat och det tycker jag om, de får i sig mer vätska och så är det ju lite roligare än torrfoder (som det blir fri tillgång på till en början).
Royal Canin har blötmat som "matchar" torrfodret vi ska ge, men det är ju fasligt dyrt egentligen, 12 kr för en portion.
Lantmännens "MJAU" är det många som använt i många år och verkar vara nöjda med. Läste lite om det på internet på morgonen och såg att de gjorde om innehållet för några år sen och det var då tetrorna kom. Men jag var inne på Arken Zoo här om dagen och såg aluminiumburkarna i jättestor storlek så de finns kvar i fackhandeln. 980 g kostade 21,90 kr tror jag. Det är ju bra pris och det räcker lite längre än en engångsportion från RC. ;)
Däremot fick jag lära mig att verkligen kolla vad matburkarna innehåller - varje gång man köper nya - för det verkar varieras från gång till gång!

Dessutom läste jag att man ska undvika att ge katter fisk, för tydligen är det många katter som är allergiska mot just fisk. Det har jag inte hört något om tidigare och inte märkt av det på mina andra två katter.
Men det är bra att ha det i åtanke när man ger katten fisk så man märker eventuell klåda eller liknande.
 


Det finns massor av märken att köpa... Man kan ju hålla sig till de man tror är lite bättre. 
Vad ger ni era katter för mat? Både torr- och blötfoder?
#1 - - Hanna:

Jag ger min maine coon/skogis endast torrfoder då det är billigast och han älskar det, det är även bra för tänderna :)

Svar: Katterna ska ju alltid i princip ha tillgång på torrfoder, men det kan vara bra att ge blötmat för att få i dem extra vätska .:)
Camilla

#2 - - Emma:

Jag har ingen erfarenhet av RC på katt. Men deras foder till hundar är ren skit ;-)

Det innehåller ospecificerade och delvi konstgjorda proteiner som torkad fågel, majsgluten,hydrolyserat animaliskt protein, animaliska proteiner. Vi har alltså strängt taget ingen aning om vilka proteiner som ingår i RC vilket brukar anses betyda att de sannolikt är av låg kvalité efterson de inte "tål" att specificeras. Det är inte heller osannolikt att råvaran till de ospecificerade proteinerna varierar. Skulle hunden bli allergisk så har man alltså inte den minsta aning om VAD det kan vara då det nästan alltid är proteinerna som orsakar foderallergi. Tittar man på kolhydraterna så innehåller RC enbart majs - det sämsta av dem alla.

Kolhydraterna ska vara så liten andel som möjligt och de som finns ska vara lättsmälta, alltså inte majs och i synnerhet inte grovmalen sådan. Inte heller fullkornsvete. Hög andel osmältbara fibrer retar tjocktarmen - max 3% fibrer.

Var noga med att läsa på innehållsförtäckningarna, och det verkar du redan vara noga med. Och vara vaksam över hur din katt reagerar på fodret. Smådetaljer som rinniga ögon kan vara en anledning till att byta foder. Tyvärr är inte de "stora" foderkedjorna de bästa trots att man tror det eftersom så mycket reklam görs...

Kram!

Svar: Jag går efter rekommendationer från uppfödarna (två olika) som fött upp Maine Cooner i tiotals år så katterna är vana så det ska inte vara något problem. :)
Camilla

#3 - - Sofia:

Mina katter får Mjau eller bozita blötmat, rått kött och en rå kycklingvinge någon gång i veckan för tändernas skull.
RC tycker jag är skitmat(fast klart bättre än tex friskies och whiskas), innehåller på tok för mycket spannmål och väldigt dyrt.
Läs innehållsförteckningen, spannmål är inte bra, katter är köttätare.
Många tror att torrfoder är bra för att motverka tandsten men kulorna är så spröda så dom hjälper inte ett dugg.
Här är två artiklar som du kan läsa om kattmat:
http://barf.ifokus.se/articles/4d714684b9cb46223305b3b5-grundlaggande-kattmatsvett-del-1?articles-1
http://barf.ifokus.se/articles/4d714632b9cb46222105b55a-grundlaggande-kattmatsvett-del-2?articles-1
Lycka till med lillkissen. Såg bilder längre bak i arkivet och han är ju supersöt! :)

Svar: Tack så mycket. Nu har vi ju köpt en massa mat från RC så katten får äta upp det och så får vi ta ställning till om vi byter till något annat sen eller hur vi gör. :) Får kompensera det hela med mycket köttrik blötmat helt enkelt. :) Såg att MJAUs stora aluminiumburkar finns att köpa på Arken Zoo så de är väl värda att köpa. :)
Camilla

#4 - - Sandra:

Det finns nog två "läger" när det gäller kattmat. Blötmatsförespråkarna och torrfoderförespråkarna.

Personligen skulle jag aldrig ge mina katter RC´s mat, det innehåller på tok för mycket spannmål. Mina katter äter i huvudsak blötfoder (vilket mättar bättre utan att de blir tjocka), men för enkelheten och min bekvämlighets skull får de även torrfoder (ett med högt köttinnehåll). Skulle dock aldrig kunna ha fri tillgång, de flesta katter jag känner är på tok för lättfödda för det.
Jag tycker att du ska läsa på ordentligt om kattmat, sen tycker jag du ska göra vad som känns bäst för dig. :)

Svar: Fri tillgång blir det till en början eftersom han växer mycket nu i början, sen ska det kontrolleras beroende på hans vikt mot vad han äter eftersom MCO växer så länge så får de ju absolut inte bli tjocka eftersom det påfrestar extra mycket på leder med mera eftersom de växer. Vad är det för märken på maten du ger? Många verkar skriva att RC är ren skit, men skriver inte vad som är bättre. ;)
Jag vill ge torrfoder eftersom katter måste få tugga, det är vanligt att katterna bara sväljer blötmaten utan att tugga särskilt mycket och kattdjur är ju gjorda för att slita i kadaver (oj vad jag drar ut på det hela!) så lite får man hjälpa till med tuggandet. ;)
Vart kan jag läsa på om kattmaten? Vi har köpt en del mat från RC så det får katten äta upp, sen får vi se vad det blir.
Camilla

#5 - - Sofia:

Nu blev länkarna inte länkar verkar det som, provar igen, men annars är det bara kopiera och klistra in.
http://barf.ifokus.se/articles/4d714684b9cb46223305b3b5-grundlaggande-kattmatsvett-del-1?articles-1

http://barf.ifokus.se/articles/4d714632b9cb46222105b55a-grundlaggande-kattmatsvett-del-2?articles-1

Svar: Jag får testa dem, tack! :)
Camilla

#6 - - Emelie:

Åh! Redan en besökare, det va som tusan! :) Ska bli kul, får börja memorera din blogg så jag följer den också :)

Svar: Hihi, du får skaffa Bloglovin'! Härlig uppfinning för oss som läser bloggar! :)
Camilla

#7 - - Hanna:

Jag sökte mycket om just näring och hälsa på katt då jag hade en äldre huskatt som hade förstoppnings problem och kräkproblem.Det jag kan rekomendera dig är ett forum med massa kunnit folk. katter.nu som har många års erfarenhet om de mesta.Det va där jag fick mer kött på benen och du vet att det billigaste blötmaten slår det dyraste torrfoder på marknaden?Alltså blötmat och barf är det som är det bästa för katten då katter är öken djur som har svårt att få i siv vatten och därav är det viktigt att just kosten består av mycket vatten.Nu är det så att jag kör både maine coon foderet(och just rc är inte sååå jätte bra då eukanuba är bättre än rc och det kan man kolla sj på test på google) men när en katt är van vid ett foder så ska man fotsätta på det.Min plan är att när han är ett år så ska jag fasa över han på eukanuba och ge ävan blötmat(som han få hur mycket han vill+barf) Så sök gärna mer om matens betydelse men mitt råd är att enbart ge det katten får hos uppföderane och senare längre fram så kan man besluta vad man vill ge katten för mat och fasa över den på det=)

Svar: Uppfödaren och en annan uppfödare (båda fött upp katter i många år och har stenkoll på allt inom det genetiska så jag tror de har rätt bra koll på allt foder också (hoppas jag ;) )) har rekommenderat RC, Hills och Eukanuba. Kattungen äter nu RC Kitten eller Babycat borde han ju äta när jag tänker efter, något av det äter han så vi har köpt en 10 kg säck som han får äta upp och alla verkar skrika om att RC är skit så vi får väl sätta in oss lite i det hela och i så fall hitta något annat om det nu är så dåligt. Det är tråkigt att många säger att det är skit men inte rekommenderar något som är bättre så tack för ditt inlägg, jättekul att läsa! :)
Camilla

#8 - - linda:

våran katt får Royal Canin, Main´Coon kör vi nu.

blötmat får han någon gång i veckan, och då får han av märket Gourmet. dessa små portionsburkar varierar massor i pris beroende på vart man handlar dem. Men vi köper oftast på ica maxi, där kostar de 5 kr st. medans på arken zoo. tar 8 kr typ för dessa.

Svar: Kul att du också har en MCO! :) Fungerar det bra med MCO fodret? Storleken på bitarna tänker jag på.Ser på din mail att du är från Linköping, bor du här nu också? ;)
Camilla

#9 - - Sandra:

Vi ger våra små bondisar "Mjau" med kyckling eller fisksmak som vi köper på Maxi :)
Känner inte att vi behöver lägga ut massor med pengar på dyrt foder på dem när detta foder fungerar bra för dem :)
Men skulle de vara raskatter så skulle jag filosofera annorlunda ;)

Svar: Det är ju egentligen lite tråkigt att man tänker så, men jag förstår vad du menar. Jag har två andra katter som är vanliga huskatter och de äter allt möjligt från katthyllan i affären men denna blir bortskämd med "märkesmat". ;)
Camilla

#10 - - Sofia:

Läste lite av svaren. Tips på bra torrfoder är Orijen, Carnia lynx, applaws och porta 21. Dock har endel katter börjat kräkas av porta 21 :/
Du skriver "Jag vill ge torrfoder eftersom katter måste få tugga, det är vanligt att katterna bara sväljer blötmaten utan att tugga särskilt mycket och kattdjur är ju gjorda för att slita i kadaver (oj vad jag drar ut på det hela!) så lite får man hjälpa till med tuggandet." Då är det bättre att ge en rå kycklingvinge någon gång i veckan än torrfoder. :) Du kan ju ha torrfoder också. Ett tips är att köpa en aktiveringskula( http://www.supercat.se/aktiverings-kattleksaker/catmosphere.html ) och stoppa torrfodret i den så han får jobba lite för att få maten. :)

Svar: Tack för tipsen, ska kolla in dem, men jag känner inte alls igen något av märkerna, vart kan man hitta dem?Aktiveringsboll har vi köpt eftersom han kommer vara innekatt så han ska få ha en sån att roa sig med så länge han orkar. ;)
Camilla

#11 - - Sandra:

Ja, jag borde ju kanske skrivit vilka märken jag använder såklart. Jag ger Orijens torrfoder och Icas egna blötmat (egentligen vill jag ge Mjau eller bozita, men ena katten tål bara Icas). Med jämna mellanrum får de även en rå kycklingvinge.
på www.kattforum.se kan du läsa mer om foder, samt fråga folk med lång erfarenhet. :)

Svar: Tack för tipsen! :)
Camilla

#12 - - Rebecka:

Jag sätter djurskydd o miljö väldigt högt o därför köper jag bara svenskproducerat foder med svenska råvaror.
Köper alltid ekologiskt, närproducerat o närodlat när det går o gör inte annorlunda när det gäller djuren. Äter bara svenskt kött o det skulle vara en jäkla dubbelmoral att ge djuren utländskt foder.
För mig känns det dumt att köpa utländskt när det finns svenskt som håller minst lika hög kvalité.

Svar: Det vet jag. :) Vi kommer köra MJAU som blötmat och sen när alla våra påsar från Royal Canin är uppätna så ska vi sätta oss in i foder rejält. :) Alla skriker nej till RC, men de två uppfödare vi varit hos har rekommenderat RC. Båda har hållt på i minst 10 år med uppfödning och den ena uppfödaren har grym koll på genetik och hela faderullan så jag tror knappast att det är något dåligt foder som de ger sina katter.
RC innehåller tydligen mycket spannmål, vi kollade aldrig upp fodret innan eftersom vi fått det rekommenderat av uppfödaren då katten äter det nu, men då får man helt enkelt väga upp det med att ge bra blötmat med högt köttinnehåll istället. :)
Kram!
Camilla

#13 - - Sofia:

Orijen och carnia lynx finns att beställa från animail.se, leverans till dörren, vi beställer alltid våran djurmat därifrån. Orijen brukar finnas på endel djuraffärer. Porta 21 finns på zoomarknad.se och då är det sensible som är bäst(utan spannmål). Applaws finns på zooplus.com.
Jag läste det Rebecka ovan skrivit. Det är synd att alla bra torrfoder tillverkas så långt härifrån, tex orijen tillverkas i canada. Dom flesta verkar vilja ge sina katter torrfoder för att det är smidigt och då blir det tyvärr ofta från mataffären. Därför är det så bra med mjau och bozita blötmat, det är svensktillverkat, mycket bra mat för katten, finns på mataffärer(iallafall mjau). :)
Just det, ziwi peak finns också på animail.se, men tillverkas på nya zeeland. Men det är små förpackningar och rätt dyrt.
Håller också med Hanna som skrev tidigare, den billigaste blötmaten är bättre än det bästa och/eller dyraste torrfodret. :)

Svar: Rebecka är en mycket nära vän till mig så det är tur att jag har henne. ;) Och jag håller med, jag vill gärna ha något som är så närproducerat som möjligt. Nu har jag itne alls koll på vart RC görs i och för sig...Var ute och bilade i Europa för en månad sen, då fick jag med egna ögon se problemet med lastbilstransporter så numer bidrar jag gärna så extremt lite som möjligt till det!
Tack för tipsen! :)
Camilla

#14 - - Sofia:

Förresten kan jag tipsa om två bra kattforum, katter.ifokus.se och kattforum.se. Jag har lärt mig supermycket bara genom att läsa trådar där. Och undrar man något så får man alltid bra råd av erfarna kattägare. :)

Svar: Ska kika där, tack! :D
Camilla

#15 - - Rebecka:

Lät som värsta djurättsaktivisten, tur att du förstår hur jag menar o att jag inte ville klanka ner. Vet att jag kan uttrycka mig klumpigt.
Kram

Svar: Hihi, ingen fara, jag har en bra dag idag så jag tar inte åt mig något på fel sätt. ;) Micke berättade att ni pratat om foder och du berättat vad ni ger, men han mindes inte alla märken på foder, kan inte du skriva upp det? :)
Camilla

#16 - - Emma:

Oavsett uppfödares erfarenheter så finns det vetenskapliga bevis för att spannmål påverkar både hundar/katter/kor etc negativt på många sätt och vis. Sedan finns det många som givetvis lever på fodret och mår bra hela livet. Likväl som att det finns människor som kan leva på Mc Donalds utan problem. Men trots det så är fodret inte "bra".

Jag är jätteintresserad av foderlära och har under flera år haft kontakt med en otroligt duktig person på foder och allt vad det innebär. Veterinärer skickar vidare bland annat hundägare vars hundar har stora magproblem till henne. Enligt henne har 99% varit uppfödda/äter RC och har varit grunden till magproblemen. Vi har en tik som vuxit upp på RC och vi har haft jättemycket problem med henne. Hon fick kronisk magkatarr och efter mycket hjälp av denna människa med olika tillskott som rättar till pH-balansen i magfloran så mår hon i dagsläget bra trots att hon har sina perioder.

Jag rekommenderar foder som Orijen, Acana, Taste Of The Wild, Precept Plus etc. Alla gör sina egna val och väljer själva vad de vill ge sina djur för foder. Men kom ihåg att det är DITT val oavsett vad uppfödaren rekommenderar. Vi uppfödare är inte "gudar" och kan inte vara kunniga inom alla områden. Så läs lite och skaffa dig lite kött på benen inför eventuellt foderbyte när du använt upp detta foder :)

Kram!!

Svar: De foder du rabblar upp har jag aldrig hört något om, är du säker på att de har kattfoder?
Som sagt, så ska katten få äta upp fodret vi nu köpt och fått (12,4 kg torrfoder) så får vi se efteråt vad det blir. Det är egentligen inte så mycket foder så det bör vara slut inom ett halvår i alla fall och på så kort tid brukar det inte ge större påverkan på djuret, visst - han växer, men vi ska komplettera med annat foder med bra köttinnehåll för att han ska komma upp i det han behöver.
Jag har ridit hela mitt liv och räknat på foderstater så foder är inget nytt för mig, det är bara att vi följt uppfödarens råd (här snackar vi en av Sveriges mest kända och största uppfödare inom rasen, säljer katter utomlands och är väldigt mycket ute på utställningar med mera och har stenkoll på ALLT, jag lovar - ALLT) så vi känner att vi kan lita på henne.
Hon rekommenderade även Hills och Eukanuba så de ska vi kolla upp också, men det blir längre fram i tiden. :)
Camilla

#17 - - Sofia:

Uppfödare rekommenderar ofta RC, Hills eller eukanuba för att dom själva använder det för att dom har uppfödarrabatt, har man kennel/katteri-namn så får man rabatt när man köper det fodret. Orijen och acana har också så men är nog inte lika kända märken och eftersom RC och hills är märken som säljs hos veterinär och många tror att fodret hos veterinärer måste vara bra så köper dom det. Dock är det bara ca 3 dagar foder och näringslära i en veterinärutbildning, och majoriteten av tiden hålls av foderföretag som RC och hills. Och vi vet ju hur företag är, dom säger att deras är bäst.
Min första katt skaffade jag för 9 år sedan, då fick han friskies. Vi visste inte bättre. Du har den fördelen att du läser på innan lillkissen kommer hem och gör rätt från början. RC är inget katastrofalt dåligt foder men det är på tok för dyrt om man kollar på innehållet. Och eftersom det innehåller spannmål är det inte ett optimalt foder för en katt. :)
Som vanligt blir det en hel novell när jag skriver :P

Svar: Jag tror knappast att bra uppfödare skulle falla för uppfödarrabatten, för så mycket rabatt är det inte mot om man väljer att köpa fodret bra bra ställen där man får det man vill ha till bra priser.Jag är ingen dålig djurägare som väljer Royal Canin. Det är foder för djur, visst att de innehåller mycket spannmål men det är inte dåligt för katten.
Vi har pratat med många kattkunniga personer nu och jag litar på uppfödarna. Ja, det finns bättre foder än RC, men vi har bestämt oss för att låta katten äta upp allt RC foder, för den kommer inte dö av det för fem öre för det är ett kattfoder gjort för katt och efter ska vi kolla upp vad vi vill ha för mat som är tillverkat i Sverige eller i närheten av Sverige.
RC tillverkas över stora delar av världen, men det vi har hemma är tillverkat i Europa och efter att jag och pojkvännen var ute i två veckor på en bilsemester i Europa och med egna ögon fick se problemet med lastbilstransporter så vill vi inte för fem öre hjälpa till att bidra till mer transporter för att vi väljer till exempel Orijen som tillverkas i Canada eller flera andra foder som ni rekommenderar som tillverkas på andra sidan jordklotet.
Vår fina vän Rebecka gav oss en fundering på något som är självklart - vi köper bara svenskt kött och försöker köpa så mycket svenska råvaror som möjligt för att tänka på miljön - Inte tusan ska vi då köpa kattmat från andra sidan jorden!
Nej - härdanefter blir det svensk mat eller något prducerat hyffsat nära, vad det blir återstår att se.
Camilla

#18 - - linda:

sv;

vi har ingen Main Coone, vi har en Skogsis. Men jag ger MainCoone eftersom de är lite mer mat att "arbeta" med för honom.
Annars brukar vi varva även med den sorten som ska vara bra för huden och pälsen. Den funkar den med.
Märker ingen skillnad på de olika sorterna på katten, så brukar varva för skoj skull. Måste vara tråkigt o äta samma varje gång, som om vi skulle äta köttfärsås varje dag i resten av livet =)

roligt o följa din blogg. sååååå söt kisse

Svar: Ahaa! Men de är ju rätt stora också så jag förstår att ni vill ha lite "tugg" i maten. :)
Tack så mycket! Nästa vecka hämtar vi hem honom! :D
Vad kul att hitta en till som bor här i stan! Vart på ett ungefär bor du? :D
Camilla

#19 - - linda:

Såg att du frågade om min boende ort. Ja, jag bor i linköping. Har alltid gjort =) Gör du det oxå alltså?

#20 - - Emma:

De har kattfoder också :) Googla fodret så får du upp det och kan läsa innehållet etc. Jag tvivlar absolut inte på din uppfödares erfarenheter utan ville mest förtydliga att erfarenheter egentligen inte spelar större roll i vetenskapliga sammanhang. Sveriges mest framgångsrika hunduppfödare i vår ras ger också RC till sina hundar och rekommenderar det till sina valpköpare. Men det är fortfarande inget bra foder, förstår du hur jag menar? Som köpare litar man givetvis på sin uppfödare och även våra valpköpare litar på oss och våra rekommendationer men i slutänden är det dem som själva får bilda sig sin egna uppfattning av olika saker och välja själva vad som passar dem själva trots att vi i grund och botten rekommenderat något annat. Bra av dig att undersöka saken närmare och höra med andra angående foder här inne iaf. Det är ju på så sätt man kan bilda sig uppfattningar om det :) Eukanuba innehåller också för mycket spannmål, men är mer diversifierad med majs, vete och ris vilket är bättre än RC i allafall :)

Kram och lycka till med fodervalet!

Svar: Ni gav mig ångest som tusan med era kommentarer. RC är inte skit, det är bara att det finns foder som är bättre. Hade du träffat uppfödaren vi varit hos flera gånger, som för övrigt också bor i Norrköping, så hade du förstått vad jag menar. Hon är nog minst lika mycket om inte säkert mer insatt på katter som du är insatt på hundar.
Vi har bestämt oss att låta katten äta upp detta och sen välja ett foder som INTE produceras på andra sidan jorden som många av märkerna alla här rekommenderat faktiskt gör. Vi vill ha mat tillverkad i Sverige eller i närheten för vi vill inte bidra till fler miljöförstörande transporter, hur bra eller dåligt det är. Jag tror knappast att katten kommer må dåligt av att vi tänker på miljön.
Katten ska inte vara en 100 meters löpare i OS, den behöver inte ha världens bästa foder anpassat för sånt. Den ska vara vår innekatt som vi självklart vill ska ha det riktigt bra och leva länge så du får inte tro att vi inte bryr oss så, men det finns hundratusentals katter i Sverige och jag vågar nog påstå att 90% av dem äter något "skitfoder" från ICA och katterna mår bra ändå!

:)
Camilla

#21 - - Emma:

Hoppas du inte misstolkar mig Camilla och tror att jag tycker att ni är sämre kattägare för att ni väljer ett visst foder. Som jag nämnt tidigare så är det upp till var och en att välja vilket foder man vill ge till sin katt men därför tycker jag det också är viktigt att det skapas diskussioner som denna där det finns utrymme att vara kritisk. Det finns katter/hundar som lever på skitmat ett helt liv och klarar sig och det finns människor som lever på Mc Donalds och ändå klarar sig från hjärt och kärlsjukdomar. Men det finns också de som inte gör det. Och jag skulle inte våga chansa. Men det är jag. Det finns jättemånga svensktillverkade bra foder, jag nämnde bara några ur luften av foder som inte innehåller spannmål. Finns hur mycket foder som helst som är jättebra också, utan spannmål, svensktillverkade som icke. Bara att välja och vraka :)

Kram!

Svar: Det är ingen fara, det är bara kul att ni kommenterar, men man får lite ångest. ;) Var i en djurbutik idag och pratade med hon som äger den. Hon hade en lista över tester de gjort på foder som säljs i vanliga fackhandeln. Eukanuba var bäst i test med högst köttinnehåll och bäst innehåll förövrigt. Sen kom Hills, Iams och på fjärde plats Royal Canin. Så dåligt är det inte men vi fick faktiskt med oss en påse Eukanuba och två påsar Iams hem så det får vi testa också. Orijen kommer tydligen försvinna från Sverige fick jag också höra, han som tar in det från Canada får inte importera det längre. Jaja, nu kommer vi inte behöva tänka på kattmat på ett halvår, vi tar den funderingen när det närmar sig. :)

Kram! :)
Camilla

#22 - - Sofia:

Självklart ska kissen äta upp maten ni redan köpt! :) Som jag skrev, RC är inte ett katastrofalt foder som tex frisies är. Men eftersom det innehåller spannmål och katter inte kan ta tillvara på spannmål så är det inte optimalt. Man ska undvika det i största möjliga mån.
Lycka till med kissen! förresten, har han något namn? Ni kommer säkert hitta ett bra foder. :)

Svar: Jag har lagt in ett inlägg som publiceras i morgon med förklaring och jämförelse så får ni läsa hur vi tänkt. ;)Han har ett stamtavlenamn eller vad man ska säga, men han kommer kallas för "Lotus" här hemma, för att få in ett S i namnet så han fattar att det är honom man ropar på. ;)
Camilla

#23 - - linda:

Jag bor i Johannelund, i en månad till sen flyttar vi ut till Arnebo på en gård, så att Affe kan få vara ute i naturen lite. Han älskar att ligga ute på balkongen.
Arnebo ligger mellan Brokind och Skeda udde längs 34an.
Vart håller du till i stan?

Svar: Okej! :) Jag jobbar på donken vid Johannelund så vi kanske har setts om du varit där senaste halvåret. ;) Låter härligt, hoppas ni får det mysigt ute på gården!
Jag och sambo bor i Gottfridsberg. :)
Camilla

Till top