Få ett bättre te!

Te / Permalink / 6
Små saker förbättrar smaken på teét, här delar jag med mig av lite saker jag tänker på när jag ska göra en kopp!

Jag och många andra som är teälskare föredrar löste framför påste. Ett löste kan du påverka bättre och det är ju mycket roligare! :)

Fyll vattenkokaren/kastrullen du använder för att värma upp vattnet enbart med kallt friskt vatten direkt från kranen.
Vattenkokaren bör vara ren, inte full med kalkbeläggningar. Har den det kan du fylla den med vatten till max och ha i en matsked citronsyra i vattenkokaren och låta den gå en gång med citronsyra och så en gång med bara vatten efter för att få bort citronsmaken, då blir den nästan som ny igen!

Det är viktigt att hålla koll på temperaturen på vattnet och dragtider för teérna, det är oftast olika från te till te, men detta är en generell lista man kan gå efter:
Vitt te - 72°C, 4 - 6 minuter
Grönt te - 72°C, 2 - 3 minuter
Svart te - kokande vatten, 3 - 4 minuter
Rooibos - kokande vatten, 6 - 8 minuter

Använd en stor tesil för är den för liten eller fyller man hela tesilen kan teét inte svälla och röra sig, man får bara färg på teét, inte så mycket smak.
Tänk på att de flesta teérna bara ska doseras 1 tesked per kopp (+ en extra för kannan). Blir teet för beskt så justera dragtiden, inte mängden te!


Förvara allt te i luftslutande burkar. Påsen lösteét läggs i när du köper teét är endast för att frakta hem teét, hemma ska teét läggas direkt i en burk. Låt inte teét ligga kvar i påsen då påsen drar ur smak från teet!

Förvara teét torrt, mörkt och svalt.

Hållbarhetstiden för ett löste är ungefär ett halvår. Försök lista ut hur gammalt teét du köper är, så du inte får ett te som stått flera år på hyllan i butiken.
#1 - - Hem och Lycka:

Oj vad du kan, bra tips!



Du undrade om kastrullerna från Leilas General Store, jo, de ska även funka på induktionshäll.



Mia

#2 - - ADARAS.se - din bloggtidning på nätet!:

bra tips!! :D

#3 - - Sarah:

Sv: Åh, haha vad roligt! :) Jag blev nöjd med innehållet denna gång. Fast jag fick en sisådär box första gången med helt fel produkter för min hudtyp osv. Så denna blev bra i relation till den tror jag :)



Vad kul med lite info om löste! Jag älskar verkligen både te och kaffe, dricker nog mer av båda än vad man borde egentligen ;)

#4 - - Camilla:

Sv: De hade missat att lägga i L'Occitane Shea Hand Cream. Läste på produktkortet som de skickar med där det står vad boxen ska innehålla så det var därför jag visste att det var just den som saknades. Har fått svar från Glossybox nu och de ska skicka hem den saknade produkten till mig i början av nästa vecka, så det verkar ordna sig ändå :)

#5 - - Nilma:

SV: Ja, det är ju väldigt olika i dem, förra månaden var det nästan ramaskri, hehe!

#6 - - Carro:

Te är gott minsann!



Ja, visst är den fin! Tack :D Den är från IKEA =)

Till top