Matmarknad och stadsfesten

Today / Permalink / 4
 
Nu pågår den där årliga internationella matmarknaden i stan och samtidigt är det även Linköpings stadsfest och nu i helgen dessutom Bondens marknad (lokala odlare och bönder som säljer egentillverkat ekologisk mat, dryck, blommor med mera) uppe vid Borggården så vi tog en sväng in till stan.
 
Till en början var det inte så mycket folk så det var ganska skönt. Vi tog ett varv runt matmarknaden och försökte hitta något spännande att äta.
Jag är allergisk mot skaldjur och min man äter gärna inte det så det gällde att hitta något utan det och det var faktiskt lite svårt!
Grekisk gyros känns det som man äter stup i kvarten. Här i Linköping finns det knappt riktig kebab utan alla ställen har nästan bara gyros känns det som.
Fish and chips var jag sugen på men 100 kr för en portion kändes lite overkill.
Ja - de är bara här en gång om året och det är ett ypperligt tillfälle att smaka på olika länders speciella rätter men vi planerar ju en resa till London inom snar framtid så då kan jag testa det där istället.
Jag köpte med några macarons från en fransman. Fick prata lite franska som jag önskar att jag kunde mer än det jag kan. ;) Jag kan säga hej, välkommen, tack och utgång. ;)
Sortie (utgång) lärde vi oss väldigt bra efter tre varv på jakt efter en Sortie-skylt inne på Louvren. ;)
Jag hade jättegärna testat kycklingpaellan som fanns hos den spanska matståndet men de hade stora grytor med skaldjurspaella på varsin sida om den med kyckling och jag kan tänka mig att det säkert stänkt över till kycklingen så jag vågade inte ta risken. Jag är ganska känslig...
Senast jag fick en allergichock var när vi var på Aioli den tredje januari i år, höggravid! Ville inte riktigt utsätta mig för det igår när det var så mycket folk där. :p
 
Vi gick runt lite på stan upp till bondens marknad. Jag hittade massa pelargoner som såg fina ut men höll i plånboken då jag knappt får plats med fler. ;)

Gick även med klänning hela dagen och har såna "sköna" skavsår på insidan av låren nu. Aj aj aj aj aj!
Jag är ju lite större än vad jag vanligtvis är (ska ta tag i det nu!) så det skavde rätt bra.
Men det var så vackert väder igår så kunde inte dra på mig långbrallor.
 
Mini blev väldigt snorig igår så nattningen gick åt helskotta. Han somnade vid åtta ungefär och jag la mig för att läsa (läser ju om Fifty Shades och det är sååå spännande för jag har ju glömt bort det mesta! :D ) men han vaknade strax efter och var gnällig och ledsen stackarn och kunde inte somna.
Efter två flaskor ersättning somnade han vid 23 och då var mannen och jag lika trötta om inte tröttare så jag slocknade i alla fall på stört.
#1 - - Anonym:

Hej! Såg på en annan blog att du säljer en modkat, gäller det ff?

Svar: Hej! Ja det stämmer! :)
Av nyfikenhet undrar jag vilken blogg som skrev det? :D
Camilla

#2 - - Anonym:

Det var du som kommenterat på Bennarps blog men hon var inte intresserad. 😊 Jag är ute efter en Modkat i bra skick, helst vit. Dock bor jag i Östersund. Vilken färg är din, i vilket skick är den, vad ska du ha för den och är du villig att skicka? Med vänlig hälsning, Christel

#3 - - Anonym:

Du hade kommenterat på Bennarps blog men hon var inte spekulant. :)
Till att börja med - är du villig att skicka? Jag bor i Östersund... I sådana fall undrar jag över färg, skick och pris. :)

#4 - - Anonym:

Mina kommentarer försvinner, skriver jag för långa?

Svar: Jaha! Då förstår jag hur du såg det! ^^Jag har en tjej som eventuellt ska köpa den, annars hör jag av mig! :D
Camilla

Till top