Hej 2016!

Gravid / Livet med bebis, Mamma till Mini, Today / Permalink / 0
1 januari blev väldigt lugn för vår del. Vi var på Maxi en stund med en då feberfri liten kille som var såå rastlös och tyckte det var roligt att åka iväg en stund.
 
Igår hade vi några vänner över på ost- och kexkväll där vi bjöd på lite gott (och jag vet precis vad som saknades som ska läggas till på ostbrickan till nästa gång, längtar redan! :) ). De kom vid fem och åkte vid tio så det var alldeles lagom. :)
Mini var vaken hela tiden men slocknade gott vid 20 och sov hela natten förutom ett blöjbyte vid två. :)
Magen blir bättre men det är inte helt ok än. Jag pratade med en jättebra kvinna på 1177 igår som hjälpte mig med massa bra saker att ge när de är lösa i magen (skriver upp det för att kunna gå tillbaka och minnas).
Majsgröt är milt och mättande (Semper har en majsgröts variant med blåbär just för lösa magar), överkokta morötter som är mosade och lite fett blandat i. Blåbärssoppa (man kan ta blåbärspuré och blanda 1 del med 2 delar vatten och värma upp) och ljust rostat bröd.
Någon sked naturell yoghurt eller fil är också bra för att tillföra de bakterier som behövs för tarmfloran.
Igår ratade han yoghurten rejält men idag vill han bara ha mer och mer. Surt men gott, mammas pojke! ;)
Rebecka, om du fortfarande undrar vilken färg barnbajs har när de ätit blåbär så ser det ut som spenat i blöjan. ;) ;)
Är det sårigt i rumpan så smörj ofta med Zinkpasta för det är uttorkande så det läker snabbare. Man kan även smörja med något typ vattenavstötande (tror Vaseline är det) tills det ser bättre ut så inget hinner irritera mellan blöjbyten. Har man inget sånt hemma kan man köra potatismjöl i mängder. Helt ofarligt.
Sen är det ju typ Inotyol som gäller.
 
Sen igår har mini varit helt feberfri. Han fick sista dosen med Panodil igårkväll (han får den för den smärtstillande effekten) och vilken skillnad det har varit på bebis! Idag har han varit glad och pigg. :D
Efter en liten pulkatur så åkte vi till Toys'r'us där jag träffade Tove, en gammal kollega från Donken, och mannen gick loss bland allt Lego.
Jag skyfflade med en leksak till minis ettårsdag i högen med saker som vi kom ut med. ;)
 
 
Vi gick även en sväng inne på Lekia och Babyproffsen. Babyzen Yoyo testkördes och mannen verkade vara imponerad och nu insåg vad jag menar med att vår Joolz är sjuuuukt stor i vår lilla bil och att vi kanske behöver en mindre vagn att ha i bilen. ;)
Jag har ju tänkt på en Bugaboo Bee som är vändbar, snygg men dyrare (tror den ligger på ca 6500 kr ny). Verkar även vara som att hjul och chassi går sönder titt som tätt. Lite för överreklamerat märke helt enkelt skulle jag tro.
Yoyo är lite billigare (runt 3300 kr ny), inte vändbar så barnet sitter alltid vänt framåt, men vagnen blir sjuuuukt liten när den är ihopfälld och kan tas med som handbagage på flyg(!) och tar typ inte upp någon plats alls i bagageluckan. ;)
 
Vi var faktiskt inne på Coop en snabbis också för det var eeevigheter sen och jag hittade lite saker fast vi köpte ingenting.
Jag har sett att många har tipsat om Änglamarks ekologiska pasta i olika former till barn. Kan tänka mig att man kan behöva ha lite sån mutning i framtiden. ;)
 
Till top