Systuga här hemma

Today / Permalink / 0
Symaskinen står framme konstant här hemma! Är inne i en riktig syperiod nu och har hunnit med en del på min lista men den är fortfarande lång! ;)
 
 
Jag har varit ledig hela helgen, är det även idag egentligen men har tagit ett extrapass på jobbet.
I fredags var jag på Kvinnohälsan här i Linköping igen, denna gången strax innan åtta för att göra en glukosbelastning.
Man gör det för att kolla om man som gravid har risk för graviditetsdiabetes och går till så att man fastar helt och hållet, man får inte heller dricka något, sen klockan 22.00 kvällen innan. Så klockan åtta på morgonen får man ge lite blod så de kollar sockerhalten i blodet och sen får man dricka en sockerblandning och efter det sitta i två timmar och inte göra något speciellt och därefter kollar de sockerhalten i blodet igen.
Jag har hört så mycket om den där sockerblandningen man ska dricka, att den är trögflytande och smakar riktigt äckligt.
Undersköterskan ställde fram en glasflaska med en gul lättflytande vätska i, 2,5 dl. Till fick jag en sån liten klassisk vit mugg som jag skulle hälla drycken i. Snabbt konstaterade jag att jag måste hälla vätskan i muggen tre gånger för att lyckas dricka upp allt så jag svepte allt på en halvminut från flaskan.
Undersköterskan bara skrattade och konstaterade att jag nog var en av de snabbaste hon varit med om som druckit upp det, för man har fem minuter på sig och många har problem att få i sig den. Nu eller aldrig tänkte jag! ;)
 
Värderna såg ut enligt skolboken så inga risker här, mycket skönt! :)
Vi fick träffa vår vanliga barnmorska och lyssna på minis hjärta som slog så fint. :)
Andra SF-måttet togs även och jag följer min kurva perfekt, det är så skönt att höra för jag har ju trott att jag varit gigantisk men jag gick ju upp en del i början av graviditeten och nu går det långsamt upp.
Ligger på plus 9 kg nu mot innan graviditeten.
Idag är jag i v.29+2 så nu är det bara tio veckor kvar, iiih! Vart tar veckorna vägen? Det går superfort! :D
 
Till top