Mammahjärna, julbord och Musikhjälpen

Today / Permalink / 1
Nu är min mammahjärna igång igen och jag minns inte vad jag gjort i helgen! Fail.
I lördags slutade mannen rätt tidigt har jag för mig och vi var iväg en sväng och gick i Tornby.
Jag köpte några grå kronljus på TGR och letade efter konstgjorda julstjärnor (blommorna alltså) men de var slut för säsongen på IKEA. Så typiskt att jag alltid ska komma på sånt när det är slut.
Vi var även på Systemet för första gången på evigheter (både jag och mannen är i princip nykterister, jag kan dricka något glas cider om året för att det är gott, annars brukar jag oftast att dricka Natureo som är ett alkoholfritt (supergott!) vin om man ska iväg på tillställningar).
Vi tittade på lite tips om julöl på Nyhetsmorgon på förmiddagen och mannen hittade en IPA han gärna ville testa och när vi väl stod där på plats så hittade han några fler flaskor. Antar att de kanske är uppdruckna till nästa jul. ;)
 
Sen var vi och storhandlade på Maxi och nu har vi kommit överrens om att tömma frysen rejält. Det ska gå!
Får ta och göra massa smoothies i fortsättningen också då eftersom jag har några kilo hallon i frysen!
 
Igår var jag och mini ute på en promenad i kylan, annars myste vi mest inomhus. :)

Idag var mannen ledig och planen var att åka tidigt till stan och besöka Stora Torget och Musikhjälpen, sen åka till IKEA och äta julbord och sen tillbaka till stan och gå Vinterljus men den lille i familjen sov väldigt oroligt inatt och sov därför i tre timmar(!) på förmiddagen, från 10-13 och vi hann inte ner till stan innan julbordet började serveras på IKEA så vi åkte dit direkt.
 
Ja, jag har påslakanet lite som extralakan men herrn vägrar sova med täcke på. ;)

Det var lite dumt såhär i efterhand för alla pensionärer tänkte typ samma sak som jag att om man hänger på låset vid 14:00 när de dukar upp julbordet så är det nog inga där. TJENA det fanns ju inte en enda sittplats ledig i hela IKEA restaurangen!!
Jag gick två varv runt allt innan jag lyckades hitta två tomma platser.
En halvtimme senare var det typ tvärtomt i hela restaurangen. Så nästa år satsar jag nog på en timme efter öppning, vid 15:00 sådär.
Mannen ska på julbord med jobbet på fredag men jag jobbar ju för en arbetsgivare som är snålare än snålast (jag fick inte ens en julklapp förra året från jobbet eftersom jag gick hem på mammaledighet två veckor innan) och förmodligen aldrig i hela sitt liv kommer bjuda oss anställda på julbord får lösa det på eget sätt.
Andra ställen är oftast mycket bättre och trevligare än IKEA, men fem gånger dyrare. Och jag äter inga konstigheter på julbordet. Skinka, potatis, prinskorvar, köttbullar och rödbetssallad är det som finns på min tallrik så jag känner inte för att dra med mannen ut på julbord för 1000 kr för två när han alltid är på ett julbord med jobbet varje år...
 
Vi gick runt lite på IKEA efteråt och sen åkte vi in till stan och Musikhjälpen där vi inte blev långvariga för helveeeeteee vad högt det var! Hoppade typ två meter upp i luften när Gina tjoade om att alla skulle stå och hoppa. Ta med öronproppar om ni ska dit! ;)
Minis öron är jag väldigt rädd om på så sätt så vi gick vidare och gick en liten del av Vinterljus istället. 

På vägen hem gick vi in på Mio där jag hittade massa fint men måste lugna ner mig lite nu med shoppingen. ;) 
 
Nu sover äntligen mini och mannen håller på och tappar upp ett varmt bad vilket behövs efter Vinterljus-promenaden. 
I morgon blir det mammaträff och förhoppningsvis lite lussebullsbak. :D 
#1 - - Victoria:

Rusta har annars rätt så fina julstjärnor annars. Inte så stora men de duger.
Under de 2.5år jag jobbade så fick vi aldrig julbord. han tyckte det var onödigt att äta "fet" mat.

Svar: Jag tittade på de på Rusta för någon dag sen och som du säger är de sjuuukt små. Väntar till nästa år och kanske hinner haffa någon större någonstans. :) Blomsterlandet brukar ju ha plastblommor, kanske finns där?Så tråkigt med arbetsgivare som är sådär!
Camilla

Till top