Julmarknad på Ekenäs slott

Today / Permalink / 0
Idag åkte vi till Ekenäs slott för att första gången gå på deras julmarknad, eller julmässa som det var skyltat på vägen.

Det ligger ju väldigt nära Linköping (även om vi tänkte helt fel och tog E4:an, fniss! Vi tänkte spontant att Lövsta slott var Ekenäs men följde skyltningen så vi behövde aldrig vända någonstans men det blev en bra mycket kortare väg hem sen).
Det kostade 80 kr per person i inträde. Det tycker jag är lite snålt faktiskt! En marknad ska vara öppen tycker jag. Sen är det upp till var och en att delta i aktiviteter som kostar pengar eller att köpa något.
Men jag hoppas att pengarna de får in går till att underhålla området och då känns det ju bra! :)
 
Vi gick runt lite och kikade först. Mycket folk för att vara första dagen, en torsdag halv ett, när de precis öppnat. Lär vara smockat med folk i helgen.
Drack lite glögg och insåg att jag nog ska gräva fram flaskorna jag har kvar från förra året. Brända mandlarna som fanns var snordyra i jämförelse med de vi annars alltid brukar köpa (100 kr för en påse var lite väl tycker jag...).
Vi fastnade hos en man som sålde marmelad och kolasås från Börslycke utanför Borensberg om jag inte minns fel.
Såg de produkterna på Hantverksgården i helgen så nu testade vi och det var mycket gott men marmelad som de har mycket av äter vi väldigt sällan.
Köpte med oss kolasås med smak av saffran och en som det står vanilj på men som smakar knäck. Sååå gott!
(Det första vi gjorde på vägen hem var att köpa glass och avnjuta det hemma, munorgasm om man inte ska censurera det hela).

En liten bit därifrån, typ tre meter, fastnade mannen hos en som sålde honung. Jag som själv aldrig äter honung fick testa på Polkahonung som var preciiis som en polkagris i smaken! Så häftigt!
Dunderhonung köpte mannen, den smakar precis som lemoncurd. En burk med chai honung hängde också på, lite smak av chai latte faktiskt!

Vi gick runt lite mer på området, uppe vid slottet och så men tröttnade rätt fort. Det blir nog lättare kommande år när man inte ska trycka en barnvagn fram i det sega gruset.
Vi köpte en strut med mintkyssar och begav oss mot vår lilla bil på parkeringen istället.

Mycket trevligt ändå! Ser redan fram emot nästa år. :)
 
 
Till top