Bondens marknad

Today / Permalink / 0
Minns inte vad som hände i fredags. Sjukt skumt. Mammahjärna.
Nu tjuvkikade jag på instagram bara för det. Mini och jag tog en sväng på stan!
Köpte några reflexer på Lilla Bazar som jag har hängt på vagnen. Var inne på Esq och köpte en saltkvarn från Nicolas Vahé, spanade på mina drömtallrikar på 200m2 (äntligen har jag valt en tallrik jag ska köpa som finporslin).
En sväng på H&M där jag kollade på några skor till mini men köpte inget. Stötte på Martina och Jakob.
Gick till Åhléns och utnyttjade 25% på valfri vara på en superfin body från Newbie. Inne på Önska och hittade jättesöta katt-tesilar. Lagerhaus där jag bestämde att ostbrickan i marmor nog skulle passa bra i köket hos oss men köpte den inte. Slutligen in på Åhléns där jag köpte ett par svarta uggs till mitt lilla sällskap i vagnen. :)
 
I lördags åkte vi med mannen ner till stan som började vid halv tio. Gick upp mot borggården där vi mötte upp Jessica och Lea och gick på årets sista Bondens marknad. Så kul att det finns!
Det är bara närproducerat som säljs, allt från yoghurt, blommor, bröd, honung, grönsaker, potatis, kött, fisk och så vidare. Det mesta (om inte allt?) är ekologiskt!
Jag köpte en bukett dahlior som är odlade i Ödeshög, en burk honung "från Östergötland" som jag egentligen vill veta mer om exakt vart det kommer ifrån men glömde fråga, en flaska rapsolja från Vikbolandet utanför Norrköping, ett knippe färgglada morötter från Hermelins utanför Skänninge och ett knippe polkabetor från en gård utanför Tranås.
 
 
Efter en sväng på marknaden gick vi och satte oss på "A piece of cake" (bredvid Lilla Bazar) och fikade. Jag köpte en varm choklad och en chokladboll. Rena synden. Huh. :D
Sen tog mini och jag bussen hem igen och fixade hemma resten av dagen. Mannen slutade efter sju på kvällen.
 
Igår var det söndag och kanelbullens dag så jag började dagen med att tillverka fyra plåtar kanelbullar. Gjorde de så små som möjligt men ändå blev de gigantiska. Haha! Goda i alla fall. :)
Efter lunch började jag med att göra min första gryta någonsin och den fick koka i två timmar och blev alldeles fantastisk! Absolut inte den sista gången jag gjorde något sånt. ;)
 
Idag så ska mannen hjälpa hantverkaren som är här och jobbar lite eftersom hans chef som är ansvarig för bygget är skadad tyvärr så det kommer ta lite längre tid än planerat att få klart uterummet men det blir som det blir! Inget man kan göra något åt. Så länge vi har det tills i vår så är jag nöjd (eller helst inom någon vecka så jag kan ställa in alla pelargoner på vintervila där).
Till top