Gott och blandat

Today / Permalink / 0
I tisdags var hela familjen (sovandes mini i vagnen) iväg till Toys'r'us och Lekia för att spana in eventuella julklappar och kommande födelsedagspresenter till vår lille kille.
Vi har insett att även om vi tycker att många leksaker är roliga så tröttnar den lille herrn väldigt fort på leksaker och även om det är en urtrist sak (i vårt tycke) så är det skitroligt om det är en ny leksak mini får tag på.
Så vi har bestämt oss att köpa lite nya leksaker ändå.
Men, det ska vara något vi som föräldrar känner är lagom pedagogiskt och som vi står ut med. Sen insåg vi att typ 99,9% av alla leksaker består av färgglada plastartiklar som kostar multum. Sjukt!
 
 
Vi fastnade inte direkt för något men hittade en räkneleksak från 3 år som var på ett riktigt bra pris som vi köper och lägger på hög i två år till. Bra att vara förberedd!
(Nästa gång vi är på Gekås ska jag bunkra!!).
 

Vi hade även en annan elektriker här på morgonen som fixade klart elen och belysningen i uterummet! Vi har väntat på vår ordinarie elektriker i en och en halv månad nu men efter att vår hantverkare var här i fredags och fixade den där sektionen som hade blivit fel och såg att elektrikern inte varit här än (de jobbar jämt tillsammans så de känner varann riktigt bra) så ringde han väl och skällde lite på honom eftersom han lovat att komma (alla hantverkare har ju sjuuukt mycket att göra nu inför nyår då alla vill göra så mycket som möjligt hemma innan ROT sänks) så då valde han att skicka ut en kollega som gjorde ett riktigt bra jobb han också. :)
Nästa år ska vi ta bort en lampa som sitter i innertaket i uterummet och en längst altanen och sätta upp en rad med spotlights istället. :)
 
 
I onsdags var jag tillbaka på djursjukhuset med Stare för återbesök eftersom det var lite mer än en vecka sen hon fick komma hem.
Vi mötte samma veterinär som tog emot oss akut på söndagen förr förra veckan och även hon tyckte att det var en helt annan katt hon mötte som inte hade akuta andningssvårigheter.
Hon kollade igenom Stare och lyssnade på lungorna och tyckte att det lät lite för mycket fortfarande på vänster lungan så vi ska fortsätta med kortisontabletterna i en månad till.
Ena inhalatorn (Ventoline) ska inte tas varje dag nu utan bara vid behov och den andra inhalatorn ska användas två gånger om dagen, precis som det är för en människa med astma.
Vi diskuterade även kattsanden för vi har haft jätteproblem här hemma med katter som vägrat gå i lådan med ÖkoPlus och som sedan drar ut ÖkoPlus i hela huset när de väl vågar sig i lådan och det resulterar i en liten mini som kryper runt och stoppar allt i munnen.
Veterinären tyckte att jag kunde byta tillbaka till vår vanliga bentonitsand eftersom den är parfymfri och katterna aldrig är borta vid lådan förutom när de verkligen ska gå på lådan så då borde det inte vara något problem för Stare.
 
När jag hade kommit tillbaka med Stare åkte vi människor i familjen ner till stan för att besöka Musikhjälpen igen och nu kom vi lite närmre och det var inte så sjukt hög ljudnivå så vi kunde stå där utan att mina trumhinnor höll på att sprängas (tror jag är lite extra känslig för höga ljud).
Vi hade tänkt köpa raggmunk som Östgötamat serverade i sitt mattält men blev sjukt snåla (det var ju dumt i och för sig eftersom allt gick till Musikhjälpen) men en raggmunk för 80 kr...
Mannen drog oss in på Kebabbaren istället. Fniss!
 
 
På kvällen bakade jag även de "ultimata lussebullarna" och Roy Fares saffransbullar med mandelmassa. Fantstiska! Jag använde dock samma deg till båda så jag gick inte helt efter Roys recept. :)
 
 
Jag lämnade även in Design Letters besticken mini fick i namngivningspresent av Jakob för bokstäverna hade skavts bort utan att vi använt dem.
Fick ett sms igår från bästa butiken 200m2 att vi får nya så hoppas de bokstäverna inte försvinner.
 
Igår åkte mini och jag hem till finaste Elin och Maja och fikade (som vanligt så hade bakdrottningen Elin gjort gudomliga bakverk!) och lekte lite. :) Mini fick se en gran för första gången och försökte dra lite i de nedre kulorna. :D
Nästa år ska vi försöka ha en gran ute i uterummet så får den förhoppningsvis stå i fred utan att katterna klänger på den.
Vi var hemma hos Elin och Maja till halv tre kanske, eller tre eller nått sånt och det var två rejält övertrötta barn som gnällde gärnet när vi skildes åt, haha!
Mini slocknade direkt i bilen och jag valde att köra hela vägen bort till Mantorp och tillbaka för att han skulle få sova en stund. Sen gillar jag ju att köra bil och det är inte så ofta man kör åt det hållet mer än på E4:an.
 
Igårkväll kunde mini verkligen inte komma till ro. Han somnade vid 19:15 som vanligt men tänderna som är på g spökar så han vaknade ju hela tiden. Till slut orkade jag inte försöka söva om honom (nu snackade vi att han vaknade var tionde minut och var jätteledsen) så då väckte jag upp honom så fick han vara vaken tills hans pappa kom hem från jobbet vid nio.
Då hade han lekt klart för dagen och somnade gott i pappas famn. ;)
 
Natten var inte så rolig för min del heller för jag hade som vanligt burit upp mini i sängen mellan oss (vaknar mini på natten och har tappat nappen så lyfter jag upp honom i vår säng medans jag fortfarande sover så jag minns knappt att jag gjort det! Haha) och han levde rövare och slängde sig runt och runt i sömnen och jag låg väl vaken hela natten. Jej.
Nu är klockan halv nio på morgonen och man och barn har somnat om efter att vi alla varit uppe sen sex. Jag borde väl också sova egentligen...
Men vi får se vad den här dagen har att erbjuda!
Till top